čtvrtek 28. května 2009

V hlavě mám zase brouka!

-Mám zase v hlavě brouka. Někde ,už nevím kde, jsem slyšela, že HIV vir se v krvi dá testy zjistit až po 3 měsících od nakažení. Takže když máte podezření, že jste se nakazili, musíte 3 měsíce čekat, než můžete jít na testy s vypovídající hodnotou. Jsem dárce krve. A tak jsem si myslela, že když jdu darovat krev a na další odběr můžu jít až po více než 3 měsících, tak je to kvůli této inkubační době. Že ve chvíli, kdy na druhém odběru mám krev v pořádku, je to pokyn pro použití krve z prvního odběru (tzn. že při prvním odběru jsem HIV nakažená nebyla). No ale teď jsem se na netu dočetla, že krev se po odběru neskladuje a ihned se používá. Tak já tomu prostě nerozumím!!! Buď je kec, že se HIV v krvi dá testem prokázat až po 3 měsících, anebo jsou zdravotníci nějakým jiným testem, který používají ke svým účelům, schopni HIV prokázat ihned??? Máte někdo informace?

16 komentářů:

  1. neni pravda, že se hned používá, skladujou jí tři měsíce a až prijdes za tri mesice znova darovat, tak te znova otestujou a pak teprve jde do obehu
    proto je v pokynech pro darce, že pokud nechceš po třech mesicich dat znova krev, tak mas prijit alespon na kontrolni odber, aby tvoji posledni mohli dat do obehu :-)
    jsi klidnějsi?

    OdpovědětVymazat
  2. no to jsem si právě myslela, ale na IDnesu píšou, že se zpracovává hnedka!!!

    http://zdravi.idnes.cz:80...avi_pet

    OdpovědětVymazat
  3. před chvilinkou jsem to četla, nevim, me to posledne říkala i doktorka, že to drzeji dokud ti neudělaji znova testy.. nevim no, zatim věřim víc doktorce :-)

    OdpovědětVymazat
  4. no mně to taky přijde logické!
    ohledně tohoto tématu jsme se totiž onehdá zase dohadovaly s Kolegyňkou, které právě lékařka říkala, že krev okamžitě zpracovávají, že se neskladuje... no a dneska mi poslala odkaz na tento článek, aby mi dokázala svou pravdu...
    tak se asi zkusím zeptat i svojí doktorky, až tam příště půjdu se nechat vypumpovat...

    OdpovědětVymazat
  5. ja půjdu v pondělí, tak se taky zeptám a pak poreferuju

    OdpovědětVymazat
  6. třeba se to u nás a u vás dělá jinak :-D

    OdpovědětVymazat
  7. Na internetu se najde takových bludů, vůbec tomu nevěř. Krev se používá právě až po těch třech měsících, kdy přijdeš na další odběr a při testu se prokáže, že jsi v pořádku:-)

    OdpovědětVymazat
  8. Sabina: ale zrovna na IDnesu, že kecaj???
    chjoo a pak čemu má člověk věřit...

    přítelkyně: to je zvláštní teorie :o)

    OdpovědětVymazat
  9. jarmilko, IDnes v poslední době neni moc seriozni..

    OdpovědětVymazat
  10. No doufám, že aspoň tohle by našim zdravotníkům neuniklo do oběhu a že ty 3 měsíce čekají! Jinak jsi dobrá, že daruješ krev, já to zkoušela jen jednou a pak jsem sebou švihla, když jsem vystupovala ze šaliny... A taky jsem četla, že by ženská měla dávat krev až po dětech...tak nevím...

    OdpovědětVymazat
  11. tazinka: jo jsem rychlodárce krve - vyteče to ze mě pod 5 minut a špatně mi nikdy nebylo...
    až po dětech? O tom jsem nikdy neslyšela... po dětech už nebudu mít čas chodit darovat :o)

    OdpovědětVymazat
  12. tak jsem si dal tu práci a přečetl jsem si ten inkriminovaný článek na iDnesu. A myslím že více zapracovala tvoje fantazie. Nevím kdes tam z toho vyčetla, že se krev používá tak brzo. Zkopíruju si sem jeden odstavec z toho článku:

    \"Poslední oddělená složka krve, plazma, se zmrazí na teplotu -25 stupňů Celsia. Při správných podmínkách je doba její trvanlivosti tři roky. Než se ale použije, leží v karanténě po dobu šesti měsíců. Poté se znovu zkontrolují u dárce známky infekcí. Pokud jsou výsledky vyšetření v pořádku, je možné následně plazmu podat jako transfuzi.\"

    Takže není důvod k panice. To sis jen tvůj mozek něco z toho článku špatně vyložil ;-)

    OdpovědětVymazat
  13. ahááááá, tak daleko jsem se v tom článku nedostala! Zarazila jsem se v tu chvíli, kdy jsem narazila na větu, že krev se neskladuje a hnedka se zpracovává!!!
    byl jsi trpělivější než já a dočetl to do konce:o))

    takže jsem plašila zbytečně:o)

    OdpovědětVymazat
  14. počkat, počkat... v tomhle odstavci se píše pouze o plazmě...
    ale krevní destičky musí k pacientovi do 5 dnů, nemají delší životnost a červený krvinky mají životnost 35-49!

    možná že HIV se může přenést pouze tou plazmou? Moje lékařské znalosti nejsou velké :o((

    OdpovědětVymazat
  15. na ty destičky jsem taky koukal, ale rovněž musím konstatovat, že bez medicinského vzdělání nelze odpovědět. Ale skoro si troufnu tvrdit, že \"doufám\", že kdyby se tudy virus HIV mohl přenášet, tak by platila stejná karanténní opatření jako u plazmy ;-)
    Když u plazmy se čeká půl roku na druhé kontrolní vyšetření, tak budu raději věřit, že snad naši doktoři nejsou tak blbí, aby viru HIV nechali volný vrata v podobě kr. destiček ;-)

    OdpovědětVymazat